Mathjälpen i Sverige

Blogg

Vikten av en hälsosam kost

Kommentarer inaktiverade för Vikten av en hälsosam kost

Vad som är en hälsosam kost har debatterats ordentligt de senaste åren, inte minst på grund av de alarmerande uppgifterna att folk blir alltmer tjocka och stillasittande. Mobiltelefonerna och den digitala utvecklingen har gjort att det mesta sköter sig automatiskt och vi behöver inte längre lägga manken till på samma sätt för att ta oss någonstans eller skaffa mat. Dessutom finns alla tänkbara födoämnen tillgängliga och alla är inte speciellt nyttiga. Att äta en hälsosam kost är ännu viktigare än att röra ordentligt på sig då kroppen behöver näringsämnen för att återuppbygga sig och skapa nya fungerande celler. Tränar du samtidigt som du äter onyttigt, så kommer du att se betydligt sämre resultat!

Att lägga om sin kost

Viktnedgång

Det här med att börja om på nytt och lägga upp en helt ny plan och förnya sitt livsmönster är inte alltid lätt, särskilt om du förbjuder dig själv att äta allehanda godsaker från första stund. En gyllene regel är att man kan äta allt med måtta så det är absolut inget som säger att du ska sluta med efterrätterna för all framtid. Problemet är att ta rätt portioner av allt så att man kan äta med gott samvete. Det är till och med viktigt att vi även får i oss en mängd sött varje dag men dock ska man se till att det söta är av god kvalitet som inte är fullproppat med en massa e-nummer och syntetiska ämnen. Tänk på att tallriksmodellen ska vara byggd på följande sätt med nummer ett som förstahandsval och den största delen på tallriken.

  • 1. Grönsaker och rotfrukter som innehåller fibrer och vitaminer.
  • 2. Protein i form av kött, fisk, fågel, ägg och baljväxter som hjälper till att bygga upp muskler och vävnader.
  • 3. Kolhydrater som ger energi.

Låt ca hälften utgöra grönsaker, en tredjedel protein och resten kolhydrater. Man bör vara på det klara med att tallriksmodellen också ska tas med en nypa salt eftersom det krävs större eller mindre delar från respektive kostgrupp beroende på om man är elitidrottare eller en vanlig motionär. Det är egentligen inte så svårt att komma igång med en balanserad kost och tänk på att “Kontroll av dieten är källan till alla botemedel” enligt Ahlulbayt.

Vad händer i kroppen vid fetma?

Som de flesta redan vet om, så är fetma grunden för allehanda sjukdomar som hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och diabetes. Blodkärlen täpps igen och cirkulationen minskar avsevärt. Du får svårt att bli gravid och kommer sannolikt drabbas av snarkningar, sömnapné m.m. Dessutom belastas lederna betydligt mer och kan ge upphov till artros och liknande. När man lider av fetma kan man inte bli av med problemet genom att bara gå och göra en fettsugning för magen för att bli av med de överflödiga kilona. Det är sällan som plastikkirurger ens opererar feta personer då operationen dels blir en hälsorisk och dels för att resultatet inte blir bra. Det gäller alltså att gå ned i vikt först för att se var man kan avlägsna envist fett som inte skulle försvinna ens med bantning.

Hur matvanor uppkommer

Vi människor har en benägenhet att äta och leva ganska olika, beroende på olika faktorer. Man vet sedan länge att barn i 10-årsåldern äter alldeles för lite frukt och grönsaker i Sverige – ca 250 gram om dagen när de egentligen borde äta 500 gram. Detta är emellertid annorlunda vid medelhavsländerna där barn föds upp på frukt och grönsaker och lär sig äta det hela livet. Blir man van vid något från början, är chansen större att man äter liknande mat senare i livet och även tycker om den. Matvanor är också starkt relaterade till socioekonomiska faktorer och man ser att fattiga och lågutbildade människor har vana att äta sämre. Även ensamstående brukar äta sämre än de som lever i familj och detta gäller framför allt de äldre män som inte har haft vana att laga mat under ett äktenskap. Man kan dock lära sig att uppskatta ny mat även om man inte ätit det så mycket förut. Idag finns det dessutom otroligt många vegetariska alternativ som smakar som kött eller fågel. Här kommer några exempel på dem.

  • Sojafärs
  • Falafelbullar
  • Haloumi
  • Sojakorv
  • Tofu

Medvetenheten stiger

Trots rapporter om övervikt och välfärdssjukdomar är svenskarna ett hälsomedvetet folk som dessutom rör på sig väldigt mycket. Friluftsliv är något som nästan hela folket njuter utav och gör man inte det så är löpning i joggingspåret eller en tripp till gymmet mycket vanligt. Svenskar vet precis hur de ska äta och dricka för att må bra, även om det tyvärr finns många som har svårt med vikten. Det finns ju så mycket gott att sukta efter på hyllorna och ofta tar hjärnspöket vid och låter övertala dig om att köpa den där chokladkakan eller ta en godispåse till helgen.
Intaget av både frukt och grönt har stigit i förhållande till för 20 år sedan; man äter alltmer ekologiskt och närproducerat och många lagar också maten själva istället för att köpa färdigrätter. Men som dietisten Agneta Yngve säger: “Att man vet precis hur man bör äta betyder dock inte att man äter så”.

Att vända sig till en dietist

Om man skulle vilja ha hjälp på traven för att få till ett bra kostschema och veta hur man som individ skapar sig den bästa förutsättningen för en sund och smal livsstil, så kan man vända sig till en nutritionist. Dietister eller nutritionister finns inom primärvården men det kan, som i så många andra fall, vara lång kö. Man tjänar dock på det ekonomiskt och vill man ha en dietist kan man be sin husläkare om en remiss. Om man inte orkar vänta eller vill se sig om efter den ultimata dietisten så kan man kontakta Dietisternas Riksförbunds (DRF) för att få råd och hjälp. Här finns både privata aktörer och dietister inom primärvården. Ett besök hos en privat dietist kostar ca 400-600 kr i timmen och det kan kännas i plånboken efter ett tag.

Jag kämpar men går inte ned i vikt ändå

Gå ner i vikt

Många känner igen sig i denna situation. Man kan ha en makalös motivation och träna flera gånger i veckan, äta frukt och grönt till förbannelse och ändå står vågen och stampar på samma siffra. Frustrerande men det finns också förklaringar. Här är de vanligaste anledningarna.

  • Du tränar men äter ändå för mycket. För att gå ned i vikt måste du äta mindre än vad du gör av med och när du tränar så blir du oftast hungrigare än vanligt.
  • Om du tränar så kanske du unnar dig något kaloririkt till helgen och även detta är ett bekymmer. Många tror att träningen faktiskt förbränner mer än den gör.
  • Du kan ha matsmältningsproblem eller en obalans i sköldkörteln. Stress påverkar vikten och leder inte sällan till viktuppgång så om du vill ha en sund livsstil och gå ned i vikt, bör du tänka på att stressa mindre. Gör en kontroll om du misstänker detta.

Tänk på att kalorier är lömska och man får lätt i sig för mycket av dem, trots att man rör på sig. Du kanske har hört att muskler väger mer än fett men detta är en stor myt, precis som med uttrycket om bomullen och blyet. Ett kilo bomull väger lika mycket som ett kilo bly, det krävs bara mer volym av det ena. Du behöver inte räkna dina kalorier till punkt och pricka men att ha koll på dem är alltid en fördel om du vill gå ned i vikt.