Vad är Mathjälpen?

Hur gör jag för att söka hjälp?
Läs mer om hur du gör för att ansöka om hjälp hos oss här: Söka hjälp

Hur gör jag för att hjälpa?
Läs mer om hur du gör för att hjälpa till här: Bli givare

I vilken valör ska jag köpa ett presentkort?
Du väljer själv hur mycket du kan och vill skänka, inget bidrag är för litet.

Vad ska en matkasse innehålla?
Många av våra givare tar själv kontakt med familjen och frågar vad de är i störst behov av men i slutänden är det du som givare som avgör vad och hur mycket du vill handla. Har du svårt att komma på en bra inköpslista så följer här några tips: Falukorv, potatis, ris, krossad tomat, fläsk-/blandfärs, ketchup, hårt smör (som man både kan ha på macka och steka i), ev bröd, havregryn, äppelmos, mjöl, ägg, mjölk, frukt och grönt (ca 300 kr).

Varför förmedlar ni bara presentkort och inte kontantöverföringar (ex Swish)?
Vi riktar vår hjälp främst till barnen i familjen och med ett presentkort på en matvarubutik är chansen därför större att hjälpen faktiskt går till barnen och inte läggs på någonting annat. Vi vill dessutom skydda såväl vår organisation som våra givare från bedragare som lockas av pengar.

Hur ofta får man söka hjälp?
Vi har inga regler för hur många gånger en barnfamilj kan söka hjälp hos oss. I stället bedömer vi varje ansökan för sig. Mycket kan hända i livet och vissa barnfamiljer har ett större behov av hjälp än andra.

Hur vet jag att hjälpen når familjen?
Då du skickar presentkort och lämnar av matkasse och annat så gör du alltid detta direkt till familjen (om det inte är ett anonymt ärende/ någon som lever under skydd, då går all hjälp via oss). Vi har valt att göra så för att det ska finnas en trygghet hos våra givare att hjälpen går dit den ska och inte kan försvinna i någon mellanhand.

Om du vill kan du självklart få veta av familjen, via oss, när hjälpen nått fram. Eller ännu bättre: du kan själv kontakta familjen och berätta att hjälp är på väg och få ett svar direkt av dem när det du skickat har landat i deras brevlåda.

Hur vet jag som givare att hjälpen kommer till någon som faktiskt behöver den?
Vi kan aldrig och kommer aldrig kunna garantera att alla som söker är helt ärliga i sina ansökningar, tyvärr. Det kommer alltid finnas människor som försöker lura till sig saker. Men det arbete som vi lägger bakom ansökningar, med att kolla upp personer och ställa följdfrågor är stort. Vi lägger ner mycket tid på att gå igenom ansökningar och lägger inte upp ärenden som vi själva är osäkra på sanningshalten i.

Varför ska de söka hjälp hos er, familjen borde väl vända sig till myndigheterna?
Sverige är ett land som har ett fantastiskt skyddsnät när det funkar. Ibland, av olika orsaker, så gör det inte det och då står man där ensam. Vid dessa tillfällen är vi mer än glada att få kliva in och hjälpa till att lätta situationen för familjen.

Vi vill också poängtera att många familjer vi hjälper är familjer som i vanliga fall klarar sig, men behöver tillfällig hjälp. Detta kan vara att familjen drabbats av sjukdom, ovanligt höga räkningar eller bara inte klarar sig tills nästa inkomst av annan anledning. Mathjälpen är en tillfällig hjälp, vi försörjer inte familjer.